20 december 2015

Sorg och hopp

Idag blev jag ledsen.

Eller rättare sagt, de flesta dagar blir jag ledsen. För att världen ser ut som den gör. För att personer svälter och dör helt i onödan. För att miljön vi lever i blir allt mer påverkad av människans inverkan och visar det på olika sätt.

Men få saker gör mig så upprörd som när människor är elaka mot djur.

Jag kan liksom inte ta det.

Nej, jag tänker faktiskt inte på det här djurplågeriet som verkar pågå i Slottsskogen, Göteborg. Jag tänker på de fantastiskt vackra, fina, kloka grisarna som bara föds upp för att plågas och dödas för att bli människors, helt onödiga, mat. Särskilt så här i jultider.

Vill du se hur det kan gå till vid helt ordinär slakt i Sverige? Gå då till Helalfs blogg, där hon visar bilder från sådant. Själv orkar jag inte se det, det river sönder mig, trots att jag vet hur viktigt det är att visa verkligheten och inte blunda för den.

Jag väljer istället att titta på det här:

Det ger mig hopp och glädje. Och det är vad jag vill att julen ska stå för. Ha en fin söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar