29 november 2015

Äta ute: Pizza på Satori!

Helgen har tillbringats till största del i Malmö, denna fina, stora småstad (eller lilla storstad om du nu föredrar det) längs med Skånekusten. Som vanligt åts det och dracks det en hel del, och jag kommer att återkomma till fler ställen vi bevistade, men jag är bara tvungen att slänga in ett snabbt inlägg om vår avslutande lunch på Satori.

Enligt obekräftade rykten är Satori Malmös motsvarighet till Göteborgs egna cafékedja no 1: Condeco. Och som jag förstått det är det Condecos ägare som satsat på ett nytt cafékoncept, men skillnaden mot Condeco är att Satori verkar vara rakt igenom (lakto-ovo-)vegetariskt. Så himla bra idé - varför har ingen kommit på det tidigare? Vem behöver kött när det finns vego liksom? ;-)

I alla fall, vi besökte Satori på nån slags fika-kulmen-tid: en söndag eftermiddag. Tre stressade baristor/servitörer/pizzamakare/städare stod bakom disken och levererade den ena latten efter den andra pizzan. Vi fick vänta 25 minuter på vår pizza, ingen hade tid att rensa borden och jag vet fler än en person som gick fram till disken och undrade var tusan maten var nånstans. Detta hade gjort mig grinig, om det inte var för faktumet att pizzan, när den väl anlände, var GUDOMLIGT god.


Varför då, undrar nu vän av ordning. Jo, det ska jag berätta: 1. degen var härligt krispig och tunn, 2. tomatsåsen var jättebra, och 3. fyllningen var en riktigt smaskig blandning av nötpesto, fina kalamataoliver, fräsch ruccolasallat, goda tomater samt lite lagom veganost. Dessutom var det en rejält tilltagen pizza för att serveras på café. (Ursäkta de taskiga bilderna; jag var uppenbarligen för hungrig för att se till att det fanns skärpa när jag fotade...)

Denna pizza slår alla veganpizzor jag smakat hittills. Vilket kanske inte säger så himla mycket om jag tänker efter, men ändå: Satori är nummer 1 i min pizzabok från och med nu. Så är ni i Malmö och vill käka god, enkel mat skulle jag definitivt rekommendera Satori, bara du har lite tid till att köa och vänta på maten. Inte billigaste stället direkt men ändå: en lunch/middag för 98 spänn på stan är ju faktiskt helt ok, eller hur?

För övrigt har de också någon glasnudelsallad samt en soppa som är vegansk, som jag får testa nästa gång jag är i stan. Tills dess får vi hålla tummarna för att fröken Olsson bestämmer sig för att ta med konceptet Satori till Göteborg.

Hoppas att ni har haft en fin helg! Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar